Sociale media inzetten voor je winkel

In onze training sociale media op de Dapp academie geven we je inzichten en stellen we vragen om een voor jou panklare strategie op te tuigen die het 100 keer beter doet. Want als je dit leest dan is de kans goed mogelijk dat je nu laat zien wat je doet maar niet hoe je dat doet, waarom je dat doet en misschien nog wel veel belangrijker…. wie je bent.

Zo zijn er online vooral schoenmakers die schoenen laten zien, restaurants die eten op de foto zetten en barst het van de zzp’ers die 10 foto’s van zichzelf posten op LinkedIn met een verhaal hoe trots ze wel niet zijn op het klaarspelen van een opdracht.. Daar zijn we wel een beetje klaar mee toch?

Sociale media is voor elke Retail onderneming en restauranthouder een cruciaal onderdeel geworden van de marketingcommunicatie en al steeds vaker een integraalonderdeel van de bedrijfsvoering. In dit artikel geven we je een inkijkje in wat je van de training sociale media kan verwachten. En direct al een aantal tips om meer rendement uit je inspanningen op sociale media te halen. Pak de indeling van dit artikel gelijk als houvast voor je plan van aanpak.

Doel van de inzet van sociale media

Kies een ander doel dan omzet. Als je sociale media goed aanpakt is omzet een gevolg, geen doel. Voorbeelden zijn:

  1. Merkbekendheid: Laat meer en nieuwe mensen kennis maken met jouw waarden of de waarden van je merk.
  2. Klantbetrokkenheid: Betrek je huidige klanten vaker bij je merk of je producten door bijvoorbeeld sneak peaks te geven, beelden achter de schermen of interactieve content te plaatsen zoals polls.
  3. Authoriteit: Geef uitleg over de situatie waar je bedrijf in opereert, in de context en in productontwikkeling.
  4. Educatie: Maak kennis vanuit je bedrjif op een aantrekelijke manier beschikbaar.
  5. Feedback: Vraag om hulp of advies, reacties van je klanten op producten of betrek je klanten zelfs bij je bedrijfsvoering.

Bij het formuleren van je doel zorg je voor een meetbare indicator. Aantal views, aantal volgers, aantallen interacties. Kies een meetbaar doel welke het dichtste bij is wat je wil bereiken. Aantal gedownloade product brochures, aantal e-mails, aantal nieuwe accounts, aantal interacties.

Doelgroep en platform

Korte opsomming. Instagram, Youtube, TikTok, Linkedin, X, Threads of nog op Facebook. Waar zit je doelgroep? Leeftijd en doel zullen voor je keuze de belangrijkste factoren zijn. Kies daar je platform bij. Lees je kort in op de richtlijnen maar verzamel vooral een aantal succesverhalen. Wat is het type content dat werkt op dit platform?

Strategie en borgen in je organisatie

Het woord strategie omvat wat je doelen gaan zijn op de lange termijn. Leuk als jij nu enthousiast bent en jij gaat vandaag een post maken. Maar wie doet dat volgende week, en wie doet dat over een jaar? Een strategie is een plan voor de lange termijn. Je kunt ook nadenken over de intensiteit. 1 keer per dag of 1 keer per maand? Kies een ritme wat voor je organisatie haalbaar is en past bij je doelen.

Wie maakt de foto’s? Schiet de video’s? Doet de audio? Schrijft de teksten? Doet de editing? Kiest de muziek? En als je nog een stapje verder gaat. Wie ontwerpt de set? Wie maakt deze schoon en ruimt alles weer op? Wie regelt de apparatuur?

Budget

Sociale media is duur en alles behalve gratis, zie ook het bovenstaande kopje. Realiseer je dat goede content geld kost en dat je dit instrument moet afwegen tegen andere media in je marketingcommunicatiemix.

Idee en content creatie sociale media

Dan komt nu je idee. Rekening houdend met bovenstaande. Wat ga je posten? Stel je maakt koffie. Zien we dan boontjes, plantjes, koffieboeren? Kijk bijvoorbeeld eens op de sociale media van de kanalen van Nike, gaat niet alleen over schoenen of red bull, dat is enkel entertainment. Met andere woorden. Wat is aantrekkelijke content voor jou doelgroep? Verwerk in je idee ook iets waardoor een bezoeker wel moet blijven kijken, liken of delen. Als je een video start met “wait for it” dan verwacht de kijker ook dat er nog iets komt en blijft kijken.

Meer bereik op sociale media.

Een goed idee, passende content en toch niet genoeg views? Dan zijn er nog drie zaken die je kunt proberen.

Paid en retargetting

De snelste manier is het verdienmodel van het platform waar je op zit. Door te betalen kun je meer views en clicks generen. Interessant wordt het pas als je kan bijhouden welke bezoekers uiteindelijk hebben doorgeklikt naar je website en die vervolgens nog eens of op andere sociale media kunt targetten met verschillende berichten.

Partners betrekken

Stel je wil landelijke bekendheid op koffiebonen. Dan kan het een goed idee zijn om te gaan samenwerken met andere sociale media kanalen die ook in dat domeinactief zijn. Je kunt dan volgers uitruilen.

Klanten en leveranciers betrekken

Om je kanalen onder een groter publiek onder de aandacht te krijgen kun je natuurlijk ook mensen gewoon vragen om je content te delen.

Reflecteren en aanpassen

Een enkeling heeft geluk maar ook succes op sociale media is hard werken. Als je idee en de content na bovenstaande acties niet het gewenste resultaat heeft behaald. Dan was het idee misschien toch niet zo goed en is het tijd om je idee, de content of zelfs de middelen te herzien.

Wat is de Dapp Academie?

De Dapp academie is ons interne kennisplatform. Wij leiden onze Dappers op en trainen franchisenemers. Verschillende lessen zijn ook openbaar en kun je online bij ons volgen. Met een lidmaatschap op de academie krijg je relevante informatie over het runnen van een eigen (friet)winkel. Deze informatie is beschikbaar voor onze medewerkers, franchisenemers en leden van de academie. Wil je lid worden? Stuur ons dan een mailtje naar info@frietwinkel.nl meer informatie ook via academie.frietwinkel.nl